Dit zijn onze trainingen.

Kies een training voor uzelf.

Of kies voor maatwerk voor uw organisatie.

Training Brieven en e-mails schrijven

Uw klant krijgt brieven van u. En e-mails.
Mooie epistels. Waar u uw best op doet.

 

Maar de klant is ondankbaar. Hij wil namelijk maar één ding. Zo snel mogelijk weten wat u van hem wilt. Of wat hij moet doen. En zo min mogelijk tekst lezen.

 

Daarom moeten uw brieven en e-mails duidelijk zijn. En nauwelijks tijd van uw lezer vragen. Maximaal tien seconden.

 

Kan dat?
Ja, dat kan. Wel als u zich de nieuwe stijl van brieven en e-mails schrijven eigen maakt.
In de training Brieven en e-mails schrijven leren we u teksten schrijven die in tien seconden te begrijpen zijn.

 

En we leren u niet alleen om uw brieven en e-mails helder te schrijven, maar ook nog eens hoe u uw brieven en e-mails laat aansluiten bij wat uw organisatie wil uitstralen.

 

Programma training Brieven en e-mails schrijven

U leert ...
... hoe u voor elke brief en e-mail een logische opbouw kiest

  • Een structuur die ervoor zorgt dat de lezer uw brief of mail in 10 seconden kan lezen

  • Een opbouw die u helpt om in een mum van tijd uw brief of mail te schrijven
  • Een opzet die aansluit bij wat u wilt vertellen en hoe u het wilt vertellen


... welke benadering past bij de situatie én de lezer

  • Een benadering die lezersgericht is
  • Een benadering die ruimte biedt voor service.
  • Een benadering die recht doet aan wat uw organisatie wil uitstralen


... hoe u een aantrekkelijke stijl kiest

  • Een stijl die niets aan de duidelijkheid overlaat
  • Een stijl die foutloos en eigentijds is
  • Een stijl die past bij het imago van u en uw organisatie

Resultaat training Brieven en e-mails schrijven

Na afloop van deze training ...
... schrijft u brieven en mails die de lezer in 10 seconden begrijpt;
... schrijft u een brief en mail in veel minder tijd;
... schrijft en ontvangt u minder e-mails, maar bereikt u hetzelfde effect!

Doelgroep

Voor iedereen die ...
... veel brieven en/of e-mails schrijft;
... verantwoordelijk is voor de schrijfafspraken binnen zijn bedrijf;
... de standaardbrieven en e-mails eens kritisch wil laten toetsen.

Didactiek

Iedere seconde op maat
Wij baseren de hele training op een analyse van de brieven en e-mails die u van tevoren naar ons opstuurt. Zo weten wij precies wat u wilt leren.


+ 40 dagen lang gratis tips!
Na de training krijgt u via onze app nog 40 dagen lang elke dag 1 tip die aansluit bij uw training. Deze tip houdt u bewust van wat u hebt geleerd. Het idee hierachter is dat u door nog 40 dagen lang bezig te zijn met het geleerde, de leerstof nog beter ‘inslijt’ en het effect nog groter wordt!

 

+ E-coaching
Na de training stuurt u een tekst naar de trainer. Hij of zij bekijkt uw tekst en geeft u feedback in een persoonlijk coachingsfilm. Hoe dat werkt, ziet u hier.

 

Download hier de samenvatting van deze training.

Klantervaringen

“De training Heldere brieven en e-mails was prima verzorgd. Er werd gewerkt met eigen brieven en e-mails om het voor iedereen nog tastbaarder te maken. Na slechts twee trainingsdagdelen weet onze hele organisatie nu wat we met onze brieven willen uitstralen, hoe je een leesbare brief opstelt en hoe je nét die brief of e-mail wat vriendelijker kunt maken. Top training dus!” Simone Lans, communicatieadviseur bij IJsseldal Wonen

“Ik werd erg enthousiast van de training: helder communiceren in brieven en e-mails! Ik dacht dat ik al wel aardig helder schreef, maar na het volgen van deze training weet ik dat het nog beter kan. Ik heb vooral geleerd om voor de klant te schrijven (lezersgericht) en niet vanuit mijzelf (schrijversgericht). Een echte aanrader deze training!” Manuela Van der Mey, medewerker Opleidingen bij AveleijnSDT

“Voorafgaand aan de cursus had ik mijn twijfels over het volgen van deze training. Eigenlijk vond ik mijn schrijfstijl prima. Na het volgen van de e-learning en de cursusdag heb ik mijn mening bijgesteld. Er valt wel degelijk van alles te verbeteren. Iedereen met klantcontact zou deze training moeten volgen. Daarnaast was het ook nog heel gezellig.” Paul Bekkers, beleggingsspecialist bij Rabobank Hart van Brabant

Data en kosten

Inschrijven

Inspiratie bij de training Brieven en e-mails schrijven

Meer weten over brieven en e-mails schrijven? Hier vindt u inspiratie.

Waarom adviseren communicatiebureaus om tussenkopjes te gebruiken?

Kopjes maken brieven begrijpelijker. Dat staat wetenschappelijk vast. Maar wat betekent dit voor uw organisatie? Hebben verschillende kopjes invloed op hoe mensen over een organisatie denken? Welk soort kopje vinden mensen eigenlijk begrijpelijker? Welk kopje leest prettiger? Helaas was hier tot nu toe weinig tot niets wetenschappelijks over te zeggen. Tijd voor onderzoek! Samen met de Universiteit Utrecht namen we de proef op de som. We vergeleken 2 soorten tussenkopjes: ‘themakopjes’ en ‘kernzinkopjes’. Bekijk de resultaten in dit boekje.

Hoe schrijf je een heldere tekst? 10 tips!

Tip 1: denk goed na over welke boodschappen je moet vertellen
Dit lijkt een open deur. Maar niets is minder waar. Het schrijven van een heldere tekst begint altijd met nadenken over hoeveel boodschappen u de lezer gaat geven. Beperk u daarbij. Geef alleen boodschappen die onmisbaar zijn voor de lezer en schrap de rest. Lees meer tips ...

Mailt u al zo helder mogelijk? Veel mensen nog niet ...

Een paar feitjes en weetjes over e-mailen op een rij in deze infographic. 

 

Locatie

Contact

Maatwerk/Incompany

Wilt u deze training organiseren voor meerdere collega’s? Dat kan! Voor een groep medewerkers met eenzelfde opleidingswens organiseren wij graag een interne training. Kort en krachtig en helemaal op maat. Geen enkele training is standaard. Alle combinaties zijn mogelijk.

 

Een advies op maat

Wilt u een advies op maat? Of heeft u vragen? Bel of mail gerust! Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken via (0318) 69 69 00 of via loo@lve.nl.



CONTACTFORMULIER
Sorry, we hebben ook de rood gemarkeerde gegevens van u nodig. Vul ze alstublieft in.
Uw naam: *
  Man Vrouw
Organisatie:
E-mail: *
Telefoonnummer: *
Waar kunnen we
u mee helpen?